Marie Chabrol (1) & Charline Coupeau (2)
DOI : https://doi.org/10.63000/G63qeC95cN
Abstract
The city of Hanau in Germany was one of the most important jewelry production centers of Europe between the end of the 19th century and the beginning of the 20th. It’s in this city that the Kreuter workshop was based, which ensured most of qualitative productions of many jewelers who supplied the European royal houses. Among them, Robert Koch (1879 – 1987), often described as the « German Cartier ». The general ignorance of this workshop and its archives shows that many pieces are often misidentified on the market because they are automatically attributed to its main retailer. By introducing this workshop, it is more broadly the role of the archive in the jewelry history that this article explores.
Résumé
La ville de Hanau en Allemagne fut l’un des centres de production de bijoux parmi les plus importants d’Europe entre la fin du XIXe siècle et la première moitié du XXe. C’est dans cette ville que fut basé l’atelier Kreuter qui assura la plupart des productions les plus qualitatives de nombreux joailliers fournisseurs des maisons royales européennes. Parmi eux, Robert Koch (1879 – 1987), souvent décrit comme le « Cartier allemand ». La méconnaissance générale de cet atelier et de ses archives montre que de nombreuses pièces issues de celui-ci sont souvent mal identifiées sur le marché, car attribuées d’office à son revendeur principal. En présentant cet atelier, c’est plus largement le rôle des archives dans l’histoire de la joaillerie que cet article explore.
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(1) Gemmologue, Paris.
(2) Enseignant-chercheur à L’École des Arts Joailliers, Paris.